Sykkelteknikk

Publisert 3. aug. 2016

Sittestilling

Før teknikkøving er det viktig å vite om man sitter noenlunde riktig på sykkelen. Når du kjøper en ny sykkel, sørg for at butikken du kjøper den i hjelper deg med riktig sitteinnstilling. Om du må gjøre det selv, følger grunnleggende tips under.

Når jeg kommer med sitteinnstilling anbefalinger tar jeg utgangspunkt i at du faktisk har en sykkelstørrelse som passer deg. Det er også viktig å merke seg at jeg skriver om generelle anbefalinger. Ingen er like, derfor trenger ikke sitteinnstillingene være det heller.

Seteinnstilling:

Innstilling i lengderetningen.

Det viktigste i sykling er å få kraft ned i pedalene. Gjør du ikke det går det rett og slett ikke fremover. Start derfor med å stille inn setet i forhold til pedalene. Den generelle anbefalingen er å plassere setet slik at tuppen av kneet er omtrent rett over pedalen når fremre fot og pedalarm er vannrett. Måten du kan sjekke dette er å feste et lodd i en hyssing når du sitter i samme posisjon som Torjus på bilde en (Bilde 1), og plassere hyssingen inntil kneet. Da får du en loddrett linje ned mot pedalen. Hyssingen skal da treffe pedalen. I bildet ser man Torjus har plassert setet litt lenger bak enn anbefalingen. Dette er hans individuelle preferanse som han føler fungerer best for han.

 

Innstilling i høyden.

Plasser hælen på pedalen i nedre posisjon. Det skal da være en lett bøy i kneet slik Torjus har på bilde to (Bilde 2). Torjus sitter ganske høyt, så om du foretrekker litt mer bøy i kneet er det greit. Det neste du gjør er å plassere begge hælene på pedalene og sykle en liten runde. Da skal setet være så høyt som mulig uten at hofta tilter frem og tilbake når du tråkker.

 

Stemlengde:

Det er ikke sikkert det følger med en stemlengde som passer deg når du kjøper sykkelen. Å skifte stem er både enkelt og trenger ikke koste særlig. Tommelfingerregelen er at du ikke skal se akslingen på framhjulet pga styret er i veien når du sitter i en god og naturlig posisjon. Om du ser akslingen foran styret, skaffer du deg lenger stem. Kortere stem om du ser akslingen bak styret (Bilde 3). Om du ser på sitteinnstillingen til Torjus på bilde en, vil du faktisk se at Torjus ikke følger denne anbefalingen. Dette er fordi Torjus sykler rundbaneritt som er veldig tekniske. I teknisk terreng ønsker mange å ha ganske kort lengde mellom sete og styret slik at sykkelen blir kompakt og kvikk og lett å kontrollere i terrenget. For de som ikke sykler mye i veldig teknisk terreng er anbefalingen over fin å forholde seg til.

 

Motbakke

Før du i det hele tatt kommer til en motbakke. Spesielt bratt motbakke. Skal du allerede være ferdig med å gire. Om du girer midt i bakken er det lettere for å få tekniske problemer. Det er to hovedpunkter som gjelder for en god sittestilling i motbakke. Til brattere bakke, til viktigere med riktig sittestilling. I en motbakke er det viktig å skyve rumpen frem på tuppen av setet samtidig som ryggen din er i en naturlig og rett posisjon (Bilde 4). Ved å sitte lang frem på setet beholder du en god tyngdefordelingen på sykkelen og du beholder godt grep på bakhjulet samtidig som du ikke steiler så lett hvis det er veldig bratt. Du får også et bedre tråkk ved å sitte langt fremme. Tråkket går da mer rett ned igjennom pedalen. En vanlig feil, spesielt når man er sliten, er å legge overkroppen langt ned mot styret. Dette fører til både dårligere tråkk samtidig som tyngdefordelingen på sykkelen ikke blir like god. Hold også blikket godt frem og opp i bakken. På teknisk underlag, kan du da lettere se deg ut linjen som er best å sykle.

 

 

 

Nedoverbakke

Mange bruker timevis med trening i motbakke, men taper alt nedover igjen. Riktig teknikk utfor vil hjelpe deg både tryggere og kjappere til mål. En vanlig feil blant mosjonister er å være for passive og legge kroppen bakpå og ned mot setet med ganske strake armer frem til styret som illustrasjonen til Lars viser på bilde fem (Bilde 5). Da har du allerede tatt ut muligheten du har for å dempe eventuelle hindringer. På bilde seks (Bilde 6) viser Torjus en bedre posisjon. Han står i en naturlig og avslappet posisjon rett over sykkelen selv om det er brattere på bildet enn det ser ut som. Blikket er rettet fremover og føttene hans er vannrette. Om du vil ha en ekstra trygghet kan du ha hælene litt lavere enn pedalene for lettere å stå imot om det skulle komme en hindring.

På bilde syv viser Lars utforstillingen forfra (Bilde 7). Blikket fortsatt rettet fremover. Her kan vi se at det er kun en finger på bremsene som gjelder samtidig som han har en lett bøy i albuene klare til å dempe støt. Med moderne bremser får man nok bremsekraft med en finger slik at man har et tryggere grep rundt styret med gjenværende fingre kontra to fingre på bremsen. Mange er for stive i skuldre og armer og demper ikke støt godt nok. Slapp derfor av i armer og skuldre og la de «sluke» terrenget. Hold også løst nok på styret til at sykkelen kan bevege seg fritt over ujevnheter i underlaget uten at det rister i armene dine. Jeg ser også at mange mosjonister sykler med for mye luft i dekkene. Velg dekk med stort volum og ikke ha i mer luft enn at dekkene kan «sluke» ujevnhetene i underlaget.

 

 

 

Sving

I løpet av en treningstur eller konkurranse svinger du ganske mange ganger. Derfor er det lurt å jobbe for en teknikk som lar deg spare noen tideler i hver sving. Helt korrekt svingteknikk er vanskelig å få til, men du får gjort mye ved å bare tenke på de grunnleggende grepene for bedre svingteknikk (Bilde 8).

 

  1. Legg ned sykkelen inn mot svingen.
    • På denne måten får du bedre grep ved at sideknastene på dekket får tak i underlaget. Pass likevel på at du skal ikke legge deg inn sammen med sykkelen. Kroppen din skal være med loddrett enn sykkelen. Du legger ned sykkelen riktig ved å dytte ned på styret med den innerste armen din, samtidig som ytre armen drar i styret med armen bøyd rett ut til siden. Len setet inntil låret på det innerste beinet for bedre kontroll over sykkelen.
  1. Ytre fot ned.
    • Kun i ganske tekniske svinger kan man ha føttene vannrett. Sørg for at hele tyngden din er på ytre fot. Dette får du til ved å plassere hofta litt på utsiden av setet. Da får du trykket rett ned mot bakken. For å få bedre kontroll på sykkelen, legger du ytterste bein inntil rammen på sykkelen.
  1. Se ut av svingen
    • Ser du ut av svingen følger overkroppen med i en riktig og god posisjon om du gjør punktene over riktig. Samtidig er det lettere å sykle dit du har blikket. Ser du rett frem i svingen, er det lettere for at du også havner rett frem. Du har også mer oversikt over eventuelle hindringer som kommer.
  1. Hvis mulig - bruk hele veibanen
    • Om du sykler på en veier det lurt å bruke hele veibanen om mulig. Kom inn i svingen i ytterkant av svingen. Brems deg ferdig før svingen starter. Trill igjennom svingen fra ytterkant inn til indre del av svingen omtrent halvveis i svingen og ut mot ytterkant mot slutten av svingen.

 

Sensommer og høst er for øvrig en perfekt tid for å bedre teknikken. God tur.

 

 

Bilde 1

Enten du har mål om prestasjonsfremgang eller mestringsglede (kombineres ofte), er det en god idé å tenke på sykkelteknikk i tillegg til den fysiske treningen. I forhold til prestasjon er det en del tid og krefter å spare på bedre teknikk. Å trene teknikk vil også gi mestringsfølelse på sykkelen. Om man skal bli bedre teknisk er det lurt å tenke på teknikk hver eneste treningsøkt. Man trenger ikke legge inn øvelser, men tenke på hva som er riktig å gjøre i de forskjellige situasjonene. Kommer du til en sving – tenk på hva du skal gjøre for å komme deg kjappest mulig gjennom den aktuelle svingen. I en bratt motbakke tenker du på hva som er riktig sittestilling.

 

Lars Granberg fra Sepura Toyota racing with Birk og Torjus Bern Hansen fra SK Rye er to av Norges beste terrengsyklister og vil illustrere noen grunnelementer i sitteinnstillinger og teknikk på terrengsykkel.

 

Del denne siden på...