Birkebeinerrittet er over. Hva nå?

Publisert 29. aug. 2016

Selv om det fortsatt arrangeres gode sykkelritt rundt i landet fremover, er Birkebeinerrittet sesongens store mål og markerer slutten på sykkelsesongen for mange. Dette innebærer for mange å legge bort sykkelen og ikke ofre den en tanke før påskemarsipanen nok en gang har gjort buksa litt trangere. Høsten er en fin sykkeltid og det er mulig å sykle en god stund etter at målseilet er tatt ned ved Håkons Hall. Hva med å bruke tiden fremover til å utforske nye stier og veier og bare kose seg på to hjul?

 

Sykling etter Birkebeinerrittet

Birkebeinerrittet er over og du er kanskje lei av sykling og systematiske forberedelser mot rittet. Du har gjort en god innsats frem mot rittet og om du fullførte rittet har du, uavhengig av tid, fortjent en god klapp på skulderen. Det er lov til å ta seg litt fri, slappe av og tenke på andre ting. Om du er aktiv i flere idretter er det kanskje deilig å bedrive noe annet enn sykling også. Etter du har kommet til hektene etter Birkebeinerrittet vil jeg likevel anbefale deg å ta frem sykkelen igjen. Uavhengig om du bedriver flere idretter. Sykling utover høsten er noe av det fineste man kan gjøre. Det ødelegger heller ikke på noen måte treningen din mot vinteren selv om fokuset er på skisesongen. Dette sikrer en myk overgang fra sykkel til mer seriøs langrennstrening. Om du kun sykler er det i hvert fall ingen grunn til å pakke bort sykkelen.

 

Det er imidlertid lov til å skifte fullstendig fokus. Ikke tenk på intervaller, dragtid, pauser og systematikk. Bare ta frem sykkelen, trill mot skogen og gjør det du føler. Prøv deg gjerne på en Strava rekord om du føler for det, men det holder lenge med å bare ta seg en rolig trilletur.

 

Rolige turer

Pusting og pesing i motbakke har kanskje vært fokuset den siste tiden. Plante- og dyrelivet i intervallbakken din er nærmest utryddet på grunn av all oksygenet du har brukt etter dine jevnlige hardøkter. Den tid er imidlertid over for en stund. Det er lenge til neste konkurranse og du kan nå roe ned og ta deg tid til å nyte naturopplevelsen fra sykkelsetet. Du har muligheten til å skaffe deg både fysisk og mentalt overskudd. Du kan sykle lange rolige turer i skog og mark. Møte noen venner og finne ruter du ikke har prøvd før. Ta en kaffe-/bollestopp. Fortelle røverhistorier. Om du ikke liker rolige turer, kan du isteden sykle akkurat så hardt du vil. Gjør det du liker best.

 

Teknikktrening

Ettersom du nå slipper å tenke på tider og pulssoner, er det lurt å dra inn i skogen og øve teknikk. Ta deg lange turer på stier du ikke har prøvd før, eller stier du har lyst til å mestre. Dette vil forbedre balanse og teknikk og vil garantert være en fordel når du tar frem utesykkelen til våren igjen. Kommer du til et teknisk parti kan du gjerne snu og prøve det på nytt. Slike økter vil også bedre mestringsfølelsen din på sykkel, noe som igjen øker din treningsglede. Vær heller ikke redd for å leke deg mer på sykkelen. Kanskje dette er høsten hvor du skal lære deg å stå stille på sykkelen, eller til og med sykle på bakhjulet?

 

Hvordan kle seg

Selv om noen dager fortsatt gir deg glimt av sommer, blir dagene kortere og kaldere. Det betyr ikke at sykkelopplevelsen behøver å bli noe dårligere. Det er bare å kle seg riktig. Her følger noen kjappe klestips i tillegg til de vanlige sykkelklærne du bruker på sommeren. Innerst mot huden på overkroppen er det superundertøy eller tynt ull som gjelder om det blir kaldt. Dette frakter svetten bort fra huden og vil hjelpe deg med å holde deg varm. Over denne kan du ta med/ ta på en vindtett sykkeljakke. Det er en fordel om sykkeljakken har en lang rygg som puster. På hodet trekker du på deg en tynn lue eller buff. Unngå luer med dusk eller lignende som skaper plassmangel under hjelmen. Husk også at hjelmen isolerer i seg selv så du trenger ikke så mye på hodet. Det er viktigst å dekke ørene. På hendene trekker du på deg langfingrede hansker. Gjerne vindtette om det er kaldt. På de kaldeste dagene er hummerhansker ypperlig. På beina kan du trekke på deg på deg lange løse bein eller en lang sykkelbukse. En bukse som er vindtett i front og mer elastisk bak er et godt valg. Ikke velg for tykk bukse. Den er ikke like anvendelig som en tynnere bukse og passer best på veldig kalde dager. Er det skikkelig kaldt kan du heller trekke på en superundertøybukse. Ta gjerne på deg et par tynne ullsokker og et skoovertrekk på føttene. Husk at det er lettere å holde varmen på sti i forhold til grus og asfalt.

 

Husk at drikken blir fort kald på veldig kalde dager. En drikkeblære inntil kroppen holder lenger på varmen, men du kommer langt ved å starte med varm drikke på flaska og tre en ullsokk over. Om du skal sykle i mørket må du huske refleks foran og bak, samt en god lykt.

 

God tur i høst!

 

 

 

"Sykling utover høsten er noe av det fineste man kan gjøre."

Hva med å bruke høsten til å leke seg og få bedre teknikk? En god måte å dyrke mestringsfølelsen på.

Del denne siden på...