Birkebeinerrittet del 3

Publisert 24. aug. 2016

I del 1 og del 2 Skrev jeg om hvordan du kan optimalisere forberedelsene de siste to ukene opp mot Birkebeinerrittet. Nå er snart selve rittdagen her og under kan du lese hvordan du kan takle rittet på en god måte.

 

Forbered deg mentalt

Tenk positivt før og underveis i rittet. Om noen i puljen din ser veldig proffe, kan du bare ta det helt med ro. Det er en grunn til at dere står i samme pulje. Dere er seedet inn og er antakelig omtrent like gode. Det samme gjelder de du sykler med underveis. De er seedet likt som deg, og om du er sliten er de andre mest sannsynlig like slitne som deg. Du vil også oppleve å få "downperioder" hvor du føler deg ekstra sliten. Dette er mest sannsynlig midlertidig og du vil få en opptur igjen snart. Bare kjemp deg igjennom den dårlige perioden så vil det bli bedre.

 

Rittgjennomføring

Gode forberedelser ligger like mye i hodet som i beina. Derfor er det lurt å visualisere seg løypa, slik at du ikke får deg noen overraskelser på lørdag. Det er derfor lurt å sette opp delmål på veien mot Lillehammer. Slik kan du holde bedre fokus under hele rittet. Del opp rittet del for del og visualiser hvordan du skal takle de forskjellige strekkene. Du må dele opp rittet slik du føler passer deg best, men her er et eksempel:

 

Strekke 1: Start til Skramstadsetra

På startstreken skal fokuset kun være på deg selv. Ikke tenkt på de andre rundt deg. Selv om du føler andre ser profesjonelle ut, er det en grunn til at de står i samme startpulje som deg. Dere er like gode. Dere er seedet til samme pulje. For de med ambisjoner om gode tider gjelder det her å starte relativt hardt for å komme seg meg i en god gruppe når man kommer seg ut på grusen etter første stiparti. For de fleste andre derimot, gjelder det å spare krefter i starten. Rittet er langt og du trenger energi senere. Finn din egen fart og ikke bli stresset om andre suser i fra deg. Fall derfor ikke for fristelsen å henge med andre som sykler fortere enn du har planlagt. Hold gjerne et lett og kjapt tråkk på dette strekket. Dette kan spare muskulaturen i beina noe, slik at du har mer å tråkke med senere i rittet.

 

Strekke 2: Skramstad til Bringbu

Husk at du ikke er helt på toppen på Skramstadsetra, men at du skal opp noen høydemetre til. På vei ned til Djuposet går det fort på grusvei og det gjelder å tørre å slippe opp bremsene. Fokus er viktig her. Både for din egen og andres sikkerhet. Opp bakkene i første stiparti finner du igjen din egen hastighet til du er ute på grusen. Husk å ikke sitt som en sekk på setet, samt vær løs og ledig i armer og skulderparti. Dette hjelper deg til å holde flyten i det grovere terrenget. Når du er ute på grusen kan du henge med i grupper selv om du føler det går litt fort. Husk å alltid bidra i gruppa du sitter med. Sørg også for at andre bidrar. Dette vil hjelpe alle til enn kjappere tur over fjellet.

 

Strekke 3: Bringbu til Kvarstad (ny del i år)

Fra Bringbu gjelder det fortsatt å samarbeide i gruppa. Samarbeidet vil få dere kjapt til Kvarstad. Denne strekken er omtrent 3 km kortee enn tidligere år med den nye delen. Delen består av typisk "Birkentereng" og er lettsyklet teknisk. Hold fortsatt litt igjen på kreftene og ikke sløs med de selv om du bør bidra i gruppa.

 

Strekke 4: Kvarstad til toppen av rosinbakken

Etter Kvarstad må man forberede seg på et tøft parti hvor man må være tøff med seg selv. Den beryktede rosinbakken er tøff, men ikke ha respekt for den. Den er ikke så tøff som mange vil ha det til. Den er ikke veldig lang og til kjappere du sykler, til fortere er du ferdig med den.

 

Strekke 5: Toppen av rosinbakken til Storåsen

Om ikke gruppa har sprekt helt opp gjelder det nå å være innstilt på å samarbeide igjen selv om du er sliten. I hvert fall med de som er rundt deg. Nå begynner du faktisk sluttfasen av rittet selv om det er en del kilometer igjen. Når du kommer til Storåsen er det mye nedover og lange strekker å hvile seg på.

 

Strekke 6: Storåsen til mål (ny del i år)

Du skal nå nedover til mål og denne delen er 3km kortere enn tidligere år. Den nye delen er fortsatt typisk "Birkenterreng" og veldig lettsyklet. Vær obs på at noen av svingene er litt løse og det er en mulighet for å skli ut hvis du ikke holder fokus. Fordelen med den nye delen er at du slipper de lange asfaltstrekkene til mål. Du må likevel ikke tro at du kan trille helt ned til Lillehammer sentrum. Det kommer partier som du må tråkke skikkelig på, men ettersom det er utforpartier du kan hvile i, kan du tråkke til skikkelig da du må. Fall heller ikke for fristelsen om å «spare deg» til spurten. Alle kommer best ut av det med å samarbeide helt til mål. Selv om du er sliten er det viktig å holde fokus i nedoverbakkene. Husk dette til rittdagen! Tørr å slippe opp og hold god fart nedover. Ikke vær snill mot deg selv. Det er ikke langt til mål og det er irriterende å trille over målstreken uten å føle du har gitt absolutt alt.

" Gode forberedelser ligger like mye i hodet som i beina"

Drikketeknikk under rittet for de som sykler i felt

 

Du bør øve på å ta flaske ut og inn fra flaskeholderen uten å vingle. Det vil antakelig være en del folk rundt deg som ikke liker at du vingler hver gang du skal drikke. Drikkeblære i sekken fungerer fint, men husk å legge dette til de 3,5 kg som er obligatorisk.

 

Tenk også på at det oppstår trekkspilleffekt på toppen av en motbakke. Ikke tenk at du endelig er på toppen så nå kan du drikke. Da vil det oppstå en trekkspilleffekt, og om du er litt bak i køen må du tråkke på for å følge toget.

Jeg ønsker alle Birkendeltagere lykke til med årets ritt!

Del denne siden på...